( Support Lubuk.net? , Klik banner sponser kami di atas ini )

Results 1 to 9 of 9

Thread: teknik dan umpan pancing ikan tapah

  1. #1
    Junior Member
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    3

    teknik dan umpan pancing ikan tapah

    tolong info teknik dan umpan sesuai pancing tapah, saya budak baru belajar

  2. #2
    Senior Member armiex's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Ipoh ~ Kuala Nerang Kedah ~ Selama Perak
    Posts
    439
    secara ringkas mengikut senarai dan pilihan kaki pancing. Umpan yang diterangkan adalah merujuk kepada umpan biasa (kaedah tradisional) tanpa menyentuh pengunaan atau umpan tiruan.

    -Untuk udang galah umpan yang sesuai ialah perumpun, anak udang beras, anak ikan guppy, isi ikan, hati dan jantung ayam, isi remis, isi kerang, adunan dedak campur belacan.

    -Kuku (ketam angin, anak ketam pasir, udang sungai, udang kayu, udang kantong, roti canai, ayam goreng).

    -Semilang (Udang sama ada hidup dan mati lintah sungai, perumpun, sotong kurita, isi ikan, ikan belanak, bebolos, isi siput, anak ketam.

    -Kelah (kelapa sawit peram, buah merih, udang sungai, buah nerang).

    -Toman (anak ikan hidup lampan, tengas, sebarau, keli),

    -belida (ikan anak ikan hidup seperti parang, terbul, tengas, talapia susur batang).

    -Jenahak (udang hidup, cumit hidup, udang lipan, sotong kurita, belanak, anak gelama, anak bebolos, perumpun, hirisan isi ikan segar).

    -Sepat (lumut, cacing kecil, telur kerengga, nasi).

    -Haruan (katak, anak ikan, udang sungai, cacing, belalang, cengkerik).

    -Belanak/tamok/andeng (roti yang digumpal kecil).

    -Ketutu (anak ikan, hirisan / ketulan isi ikan, udang sungai).

    -Baung (umpan peram, ulat lundi, udang sungai, isi ikan, cacing, dedak, perut, usus atau hati ayam).

    -Keli (cacing, cengkerik, udang sawah).

    -Tapah (hampir semua anak ikan sungai, anak keli, udang galah, ulat lundi).

    -Sebarau (anak seluang atau ikan parang kedai akuarium, tebal sisik, anak lampan, anak terbul, anak ikan tengas, udang sungai).

    019-2549345 <---SMS/CALL TIME SIANG...MEMALAM JGN...SBB TIDO

  3. #3
    terima kasih bro.. info yg bagus..

  4. #4
    Junior Member
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    3
    tq banyak2 atas info umpan, ada jugak pasang tajur tapah sebelum ni, pasni nak upgrade cuba pancing plak, teknik apa yang sesuai, unjun macam toman ke atau tunggu mcm bangau je?

  5. #5
    Moderator stone anglerina's Avatar
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    Sg. Tuk Molor, Terengganu
    Posts
    953

    aku ada bela seko tapah dolu2, ikang nih dgr mitos pelahap giler. tp yg aku bela nih punya la lemah lembut nak makan, dalam seminggu baru dia jamah seko anak ikan. langsung x mcm kelisa, toman bile di kasi makan anak ikan. beliau nih hanya makan ketika perlu aja, jd mungkin itu buat ia sukar dipancing walau selalu gak nampak kelibat kat sungai2.

    His mama says "John this is not the way life's supposed to be. Don't u see the life that u are missing?"
    And he says... "When I grow up I want to be, One of the harvesters of the sea. I think before my days are done, I want to be a fisherman" - The Primus


  6. #6
    Senior Member danhans's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Kelana Jaya -> setapak
    Posts
    627
    fuuyoo..siap bleh pegang belai2 lagi...hehehe..skang ape jadi kat tapah tu bung stong??
    fin, fang and howling reel..

  7. #7
    Junior Member
    Join Date
    Sep 2010
    Location
    Petaling Jaya
    Posts
    1
    fuhh..tapah tu...heheh...

  8. #8
    Moderator stone anglerina's Avatar
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    Sg. Tuk Molor, Terengganu
    Posts
    953
    jinak n lemah lembut tapoh nih... doh trade dgn 3 ekor kejor abam sopi aka white blanket...

    His mama says "John this is not the way life's supposed to be. Don't u see the life that u are missing?"
    And he says... "When I grow up I want to be, One of the harvesters of the sea. I think before my days are done, I want to be a fisherman" - The Primus


  9. #9
    Moderator
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    serdang selangor
    Posts
    678
    kalau tanya barchunk, mesti dia jwb pakai altima 10gram je...hehehe
    KELAH
    Kalau Engkau Lalai Akan Hampa
    http://torkelah.multiply.com/photos

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •