PDA

View Full Version : HIKMAT BAWANG PUTIH



ujang
2nd July 2007, 12:26 PM
Kadang-kadang kita ni memang pelupa.Bila nak mancing..yang kita dok ingat sangat tu la dia..pancing,umpan,mata kail,batu ladung,tali berapa lbs nak bawak,lure apa nak stand by lam kotak,perambut panjang ke pendek heh heh.Pastu bila sampai kat tempat mancing..tiba-tiba sakit perut...tak ke menyusahkan kawan-kawan tu ..potong stim betul arrrr...,baru la teringat bekalan ubat tak bawak.kalo ada minyak angin boleh gak tenyeh sedas dua.Tapi jangan panik.....kita ada alternatif lain.Pasal bila nak gi mancing terutama kalo camping kita jarang sangat lupa pada barang-barang makan.Jadi geledah lah barang-barang dapo yang kita bawak dan cari lah 2-3 bijik bawang putih.Pecah-pecahkan bawang tu samada dengan teknik karatey,tumbuk,ajak kawan-kawan pijak bawang tu,ketuk ngan batu,kunyah atau kalau kita terer picit2 jer ngan jari.Kemudian campurkan dengan minyak kelapa atau minyak goreng ikan belen semalam.gaul secukup rasa dan sapukan ke perut.insyaallah teknik ini dapat memulihkan sakit perut dan membuang angin dalam badan.Kalau kaki tergeliat kerana terpeleot semasa trekking pun elok juga di sapu minyak ini dan balut lah dengan kain pelikat kalau takder bandage.Petua ini di sampaikan pada kawan oleh seorang bidan orang beranak dalam satu ekspedisi ke tasik kenyir beberapa tahun yang lampau.(minyak ni kalo simpan lam botol..lagi lama lagi power)

berocat
2nd July 2007, 11:28 PM
bawang putih ni boleh jugak dibuat tangkal melawan vampire

ZaRR
3rd July 2007, 09:56 AM
juga boleh dibuat makanan ringan semasa menonton telibisyen...

ujang
3rd July 2007, 10:14 AM
bawang ni jadikan peluru untuk lastik biawak yang suka datang rapat ke kawasan perkhemahan kita pun elok jugak.Nanti biawak tu balik bau bawang putih je...tentu kena marah ngan bini dier pasal bau busuk.

Kejor
3rd July 2007, 10:18 AM
Bawang putih ni pun baik utk kekalkan stamina..... caranya makan secara mentah˛ cam makan buah epal.... makan dalam 2-3 ulas sudah memadai...

ujang
3rd July 2007, 10:21 AM
elok untuk buang angin lam badan.Kat kola berang dierorang siap jual lam plastik..bawang putih jeruk.makan ngan nasik..perghhhhh...atau campurkan kalo masak stim baung atau kelah.

Kejor
3rd July 2007, 10:22 AM
Perghhh meleleh ayor lior teman bile mendengonyee....

lubuk_emas
3rd July 2007, 10:45 AM
ppperggghhhh... :o

stone anglerina
3rd July 2007, 10:57 AM
Bawang Putih citer indon tuh cung gilerr.....

stone anglerina
3rd July 2007, 12:15 PM
bawang putih jeruk belah pantai timur mmg popular. plg sesuai dimakang dgn nasi kerabu panas2 dgn daging bakar..

Kejor
3rd July 2007, 12:18 PM
Isk Isk Isk lagi terlior teman dibuatnyyee......

ujang
3rd July 2007, 12:26 PM
Banyak yang best kat belah-belah pantai timur nih.yang paling tragis bagi kawan..kat sana masih ada lagi orang jual kuih dengan harga seposen.kalo kat kl nih...dah 40 sen sebijik..lima posen pun ada.

Kejor
3rd July 2007, 02:44 PM
Tringat kat gerai yang menjual rojak ayam dekat simpang empat ajil... kedai kaler pink.... lepas tu perkena sata ... beli dekat depan penjara ajil..... mau perut kita senyum dibuatnye...

milo
3rd July 2007, 07:11 PM
tapi kalau gastrik tak bole makan wehhh

stone anglerina
4th July 2007, 12:20 PM
selain tuh.. gunanya bawang putih utk tempek kat kelopak mata bila naik ketumbit (terutama kaki skodeng)

roy
4th July 2007, 03:26 PM
yer ker stong.....aku da mula caya ni....!!!!!!!!

stone anglerina
24th July 2007, 09:59 AM
betul ler.. lagi afdal bawang tuh dibakar kasi kuar sket minyak die.. (teruskan pecaya..)

mat ley
1st December 2008, 05:08 PM
Kadang-kadang kita ni memang pelupa.Bila nak mancing..yang kita dok ingat sangat tu la dia..pancing,umpan,mata kail,batu ladung,tali berapa lbs nak bawak,lure apa nak stand by lam kotak,perambut panjang ke pendek heh heh.Pastu bila sampai kat tempat mancing..tiba-tiba sakit perut...tak ke menyusahkan kawan-kawan tu ..potong stim betul arrrr...,baru la teringat bekalan ubat tak bawak.kalo ada minyak angin boleh gak tenyeh sedas dua.Tapi jangan panik.....kita ada alternatif lain.Pasal bila nak gi mancing terutama kalo camping kita jarang sangat lupa pada barang-barang makan.Jadi geledah lah barang-barang dapo yang kita bawak dan cari lah 2-3 bijik bawang putih.Pecah-pecahkan bawang tu samada dengan teknik karatey,tumbuk,ajak kawan-kawan pijak bawang tu,ketuk ngan batu,kunyah atau kalau kita terer picit2 jer ngan jari.Kemudian campurkan dengan minyak kelapa atau minyak goreng ikan belen semalam.gaul secukup rasa dan sapukan ke perut.insyaallah teknik ini dapat memulihkan sakit perut dan membuang angin dalam badan.Kalau kaki tergeliat kerana terpeleot semasa trekking pun elok juga di sapu minyak ini dan balut lah dengan kain pelikat kalau takder bandage.Petua ini di sampaikan pada kawan oleh seorang bidan orang beranak dalam satu ekspedisi ke tasik kenyir beberapa tahun yang lampau.(minyak ni kalo simpan lam botol..lagi lama lagi power)

salam bro ujang..saya budak baru dlm forum ni..nak tanya..kalo dalam hutan tu terkena cirit dan birit adakah boleh di ubati jugak mgunakan minyak campuran bawang putih itu.?@ di minum sekali lagi mujarab?sekian....

kerabat
1st December 2008, 05:23 PM
cirit birit = pekene teh o pekat gile .. silap haribulan sembelit terus ( hahahaha .. betul ke aku ni )

p/s: setahu aku teh ni banyak angin jugak ... betulkan kalau silap

pero2kelisa
1st December 2008, 05:27 PM
kalu cirit birit..bancuh teh-o pekat kalau bole jgn letak gula...kasi dia kelat baik punyerrr...tapi mende yg nak keluar tu jgn di tahan..kelak binasa tatkala bersin,batuk mahupun ketawa..eeeeeeee

goodwidow
1st December 2008, 05:54 PM
barang sesiapa blk tganu cuti raye haji ni...kawang nok order bawang putih jeruk setabung.......

rindu wehhh....kena dgn nasi panahhhh

papa mafia
1st December 2008, 09:14 PM
goodwindow... mung dok duana?

Ahlongz
1st December 2008, 09:15 PM
aku pon tertanye2..

inspire
1st December 2008, 09:33 PM
baguih tips tu..selama ni sku dok ingat bawang putih ngan bawang merah dlm citer indon tu je.. pastu ada pari2 plak.. hehehe..rupanya yg real punya bawang putih pun baik utk kesihatan gak ye...

abimrock13
16th February 2009, 04:54 PM
teman penah jugak makan bawang putih jeruk tu, sedapp... tapi boleh buat umpan ke?? kalau peram lapan ratus hari lebih kurang peringkat tapa jugk baunye..

aevilla
17th February 2009, 01:43 AM
dah pernah test ker ...... berjaya???? :-? :-?

goolalay
17th February 2009, 01:55 PM
lagi kegunaan bawang putih:

kalau meja makan kita senget (goyang2) kat kedai makan, ambil seulas bawang putih utk lapikkan kaki meja tersebut, maka meja kita akan stabil.

sekian.

lubuk_emas
17th February 2009, 01:56 PM
:)) :))

aevilla
18th February 2009, 02:01 AM
lagi kegunaan bawang putih:

kalau meja makan kita senget (goyang2) kat kedai makan, ambil seulas bawang putih utk lapikkan kaki meja tersebut, maka meja kita akan stabil.

sekian.


lawak betullah ko nie... =)) =))

ujang
18th February 2009, 11:59 AM
Memang betul kata goolalay tu...kawan sangat bersetuju.

abimrock13
21st February 2009, 03:49 AM
kalau kehabisan bawang putih di dapur, bolehlah tekan kuat2 bucu meja yang dah stabil tu, nanti secara otomatis kulit bawang putih kat kaki meja tu terkopek sendiri. Ni adalah ilmu rahsia.

qaharpm
21st February 2009, 06:09 AM
Bawang Putih citer indon tuh cung gilerr.....

kihkih... klau hok ni leh bawok tdor... leh bawok masok, boleh suruh sendal meja, leh tolong sapukan minyok kat perut... bawang putih ni kirenyer multipurpose lah... beraper herge sekilo bawang ni bro stone?..hiii

ujang
21st February 2009, 09:43 AM
Bawang putih boleh juga di gunakan sebagai peluru lastik untuk melastik langsuir.

AbuGarcia
21st February 2009, 02:14 PM
tumbuk/perah bawang putih nih sehingga menggeluarkan air, then campurkan dengan bbrp tutup air ECPI... Isikan campuran air tersebut ke dalam pistol air... Memana langsuir/pontianak yg cuba menjerkah tuh tembak je brg sedas dua kat mata beliau....

aevilla
25th February 2009, 07:58 PM
maka terjerit-jerit lah langsuir terkena air bawang putih....

ujang
26th February 2009, 06:42 AM
tembak bebetul kat pusat dier supaya air bawang itu boleh menyerap ke tali perutnya dan merosakkan sistem penghadaman beliau.

wak
26th February 2009, 12:06 PM
bawang putih ni jugak buleh digunakan untuk mengambil MC..caranya mudah...ambil dua jibik bawang ini dan kepit celah ketiak...bila suhu badan da naik, cecepat g klinik,ckp kat doc tu demam...amik MC..pastu buleh g casting sampai lebam...ngehehehe :ymdevil:

kapten hook
26th February 2009, 03:19 PM
bawang putih ni jugak buleh digunakan untuk mengambil MC..caranya mudah...ambil dua jibik bawang ini dan kepit celah ketiak...bila suhu badan da naik, cecepat g klinik,ckp kat doc tu demam...amik MC..pastu buleh g casting sampai lebam...ngehehehe :ymdevil:


betul wak..ambe dh gunakan jurus bawang putih ni 2 minggu lepas utk dptkan mc mmg berkesan..sampai ptg ambe casting dgn riang rianye...ngeh..ngeh..ngeh =))

wak
26th February 2009, 03:29 PM
mujarab kan...ngehehehehe...pas ni kalo mike g klinik cakap demam, doc tu bukan suruh mike ngange..tp beliau suruh mike angkat ketiok....laaaaaaaaariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :))

kapten hook
26th February 2009, 03:38 PM
xangkat ketiak pun xpe...dr jauh doc dah bau bawang putih tu...hahaha...laaarrriiiiii :))

Tony Stark
2nd March 2009, 05:43 PM
lebih enak jika dicalitkan sedikit ke bahagian dalam anak mata......

abimrock13
14th March 2009, 12:37 AM
ya betul..ini akan membuatkan mata anda terkebil2 24 jam sehingga orang yang melihat anda rase nak cucuk bijik mata anda.

ujang
14th March 2009, 11:51 AM
Bawang putih juga sesuai di gunakan untuk main batu seremban.

wawi
14th March 2009, 01:49 PM
sebagai ganti biji mata pun buleh jgk..

lubuk_emas
14th March 2009, 04:29 PM
ya betul..ini akan membuatkan mata anda terkebil2 24 jam sehingga orang yang melihat anda rase nak cucuk bijik mata anda.

:)) :))

aevilla
14th March 2009, 05:27 PM
bawang putih juga sesuai dibuat asam....

madie wizard
14th March 2009, 05:30 PM
bawang putih juga ubat utk menghilangkan ketuat!!

Adika
7th April 2009, 12:28 AM
Bawang putih juga boley utk masalah batuk, utk Jantung.. makan mentah @ dibakar...

lubuk_emas
7th April 2009, 03:47 PM
dipenyek lumat bersama belacan lalu di sumbat ke dalam kelah bakor huhuhuhu slurppp.. :x

seaweed
7th April 2009, 05:26 PM
byk gak kegunaan bawang putih ni...bg sy bawang putih ni leh diukir utk dijadi kan gewang mikro...kire gewang pakai buang lho...

OLDMAN98
20th May 2009, 08:03 PM
perghhhh...teringat plak "garlic toast"....huhuhu

KeruK
21st May 2009, 09:54 AM
atau boleh digunakan sebagai bawang putih......

GENOSIDE
21st May 2009, 10:14 AM
...dan juga kalau dipadankan dengan bawang merah, buleh tengok citer dier, "Bawang Putih Bawang Merah"....

KeruK
21st May 2009, 10:16 AM
geno, ko balik dari d'rakit nanti aku nak ikan kelah sekor, sebarau seko, temoleh seko, toman seko, semuanye seko...aku nak masak stim bawang putih jeruk ngan halia.....perghhhh

GENOSIDE
21st May 2009, 10:19 AM
geno, ko balik dari d'rakit nanti aku nak ikan kelah sekor, sebarau seko, temoleh seko, toman seko, semuanye seko...aku nak masak stim bawang putih jeruk ngan halia.....perghhhh

buleh...tapi dalam pale otak aku skang arapaima gigas...tok ngulu asyik racun aku jek...tu termasuk kelah 16 kelo...dapat ikan tu tok nak kasi MITCHELL kat pelita tu

p/s : ampun tok!!!!! lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

KeruK
21st May 2009, 10:21 AM
haaa kali nie jangan cakap nak 'merase' jer...hehehe
ingat lagi kenangan tue?

J3me
21st May 2009, 10:23 AM
wakakakaka..hehehe..bawak tika dolping tuh utk merasa arapaima, Jinn weih

GENOSIDE
21st May 2009, 10:25 AM
haaa kali nie jangan cakap nak 'merase' jer...hehehe
ingat lagi kenangan tue?

kali aku dah set, lock dalam otak, kali ni aku nak BAWAK NAIK ikan tu..nak AMIK GAMBAR dengan dier...pastu kasi lepas....kasi orang lain lak rase...hehehe

usah disebut kenangan tu...masih menikam2 kalbu sampai ketika ini...adus...sejak2 saat itu, sampai ketika ini, aku masih bangau

KeruK
21st May 2009, 10:27 AM
heheeeh
hati mau bersih

GENOSIDE
21st May 2009, 10:29 AM
aku dah set...Catch N Release...hehehe...niat suci murni nak menjage kesinambungan generasi masa depan ni...hehehe

OLDMAN98
21st May 2009, 10:19 PM
tabik...tabik...very gentleman.... :ymapplause: :ymapplause:

GENOSIDE
22nd May 2009, 03:21 AM
tabik...tabik...very gentleman.... :ymapplause: :ymapplause:

yela, kalu dah beso sangat, udah tentu isi pun dah kurang enak...amik yang memane ade potensi boleh di'lauk'kan jek..yang beso2 ni kasi lepas, mane tau kengkawan leh layan gak...untung2 leh layan lagi skali...hehe

kudinz
22nd May 2009, 09:10 AM
tabik...tabik...very gentleman.... :ymapplause: :ymapplause:
yela, kalu dah beso sangat, udah tentu isi pun dah kurang enak...amik yang memane ade potensi boleh di'lauk'kan jek..yang beso2 ni kasi lepas, mane tau kengkawan leh layan gak...untung2 leh layan lagi skali...hehe

Kalau ikan besar leh category sudah tua mcm manusia.. manusia bila dah tua isinya liat.. sbb tuh org tua˛ suka cari org muda sbb isinya lebih manis dan lembut.. kekekek.. mcm ikan laa.. ikan kecik isi sedap.. nih kalau manusia muda isi sedap.. :D
jgn marah ahhhh... cabuutttttttttt